Wednesday, March 09, 2011

PeRSAhaBAtaN SeJati~

Persahabatan adalah tempat kita mendapatkan tangan Allah yang melayani, mendorong semangat, memberi dan mendukung. 4 perkara tentang sahabat sejati:

  • Sahabat bukanlah yang paling bagus tapi yang paling penting!
Tidak ada pengganti bagi seorang sahabat yakni seseorang yang memerhatikan, mendengar, merasakan, menghibur dan seringkali juga memarahi.Sahabat sejatilah yang paling baik dan bagus dalam melakukan hal-hal ini.

  • Sahabat tidak diperoleh secara automatik tetapi harus dipelihara.
Seseorang harus menjaga persahabatannya dengan kebaikan yang terus-menerus.Sama seperti pohon-pohon, persahabatan juga perlu dipelihara.

  • Sahabat tidak bersifat neutral tetapi juga mempengaruhi kehidupan kita.
Jika sahabat anda menjalani kehidupan yang baik, mereka akan mendorong anda menjadi orang yang lebih baik. Jika sahabat anda menjalani kehidupan yang jelek mereka akan memimpin anda mengikut jejak yang sama atau lebih buruk. So...Janganlah kamu sesat: Pergaulan yang buruk merosakkan kebiasaan yang baik!! Jadi pilihlah sahabat anda dengan hati-hati dan berhikmat.Anda ingin berhikmat? Pilihlah sahabat-sahabat yang berhikmat!!!

  • Persahabatan datang dalam pelbagai version.
Ada yang namannya kenalan. KENALAN adalah orang yang dengan mereka kita memiliki hubungan tidak teratur dan interaksi yg janggal. Biasanya just say hello ...apa kabar?...baik, baik, bagus...(padahal sebenarnya keadaan anda sedang tidak baik.Tapi sukar untuk diberitahu kerana mereka hanyalah seorang kenalan). SAHABAT BIASA adalah orang yg dgn mereka, kita lebih banyak berhubungan dan miliki banyak persamaan, melakukan percakapan yang terperinci bahkan meminta pendapat namun masih ada jarak yang aman di antara kita. SAHABAT DEKAT adalah orang yg dgn mereka, kita mempunyai tujuan hidup yg sama dan dgn mereka kita berbincang masalah-masalah yg sulit bahkan sentiasa pula berhibur bersama. SAHABAT KARIB adalah hanya beberapa orang yg dgn mereka kita memiliki hubungan yg teratur dan komitmen yg mendalam. Sahabat karib bebas untuk mengkritik, mengorek dan juga mendorong semangat kerana kepercayaan dan kebersamaan yg telah dibangun di antara kita.

So...mereka yg tidak memiliki sahabat karib pastilah merupakan orang yg paling kesepian di dunia ini...;p



hehehe...mizz same k0rang...xckup lg 2..;p

No comments: